Kwaliteit

Bij Almata betekent kwaliteit ‘elke dag opnieuw bieden van goede zorg en behandeling aan jongeren’. Een goed functionerend kwaliteitsmanagementsysteem helpt ons daarbij. We leggen gezamenlijk vast wat we willen bereiken en hoe we dit gaan doen. Ook kijken we naar mogelijke risico’s die kunnen ontstaan en hoe we hier proactief op handelen. Zo voorkomen we incidenten of beperken de gevolgen ervan. 

Meten is weten

Meten is weten

Periodiek meten en evalueren we (het effect van) ons handelen in de praktijk met dat wat we beschreven hebben en als resultaat verwachten. Mogelijk passen we het werkproces aan of wijzigen de beschreven werkwijze. Het gaat hierbij altijd het om de wisselwerking tussen dagelijkse praktijk en beschreven processen in ons kwaliteitshandboek. 

Almata heeft een ISO 9001:2015 certificaat. Dit kwaliteitscertificaat geeft aan dat we voldoen aan de normeisen, toegepast op de zorg. We doen wat we zeggen en wat we in procedures en protocollen hebben beschreven. Ook controleren en evalueren we via interne audits: zijn de processen nog efficiënt en effectief of zijn verbeteringen nodig. 

Jaarlijkse toetsing

Jaarlijkse toetsing

We worden jaarlijks getoetst of onze kwaliteit nog aan de norm voldoet. Deze kwaliteitsnormen zijn vastgesteld door het ministerie van Veiligheid en Justitie, het ministerie van VWS, de Inspectie Jeugdzorg, de Inspectie Sanctietoepassing, de brancheorganisatie en verschillende landelijke cliëntorganisaties. 

Wil je meer weten over het ISO 9001:2015 certificaat? Bezoek dan deze website.